Precis som man gärna vill veta hur andra gäster upplevt en restaurang eller ett läkarbesök, kan man nu även ta del av andras erfarenheter från möten med tjänstemän. Upplevelser är ofta subjektiva, men de kan ge en värdefull inblick i hur väl personen inom statsapparaten lyckas möta individer – alltså den som använder tjänsten och behöver stödet.

Tjänsten är enkel och snabb och vi hoppas att fler uppmärksammar den!

https://www.tjanstemannakollen.se

Vi har föreslagit att det tydligt ska framgå att konsulter idag utgör en betydande del av exempelvis vissa kommuners socialtjänst, och att det därför måste anges att även konsulter kan registreras. Vi har också lyft problematiken med att konsulter i vissa fall, som i Tibro kommun, har bytt förnamn, mellannamn och efternamn vid flera tillfällen. Detta försvårar spårning enbart via namn och gör det svårt att följa deras historik. Därför bör det vara möjligt att lägga till flera tidigare kända identiteter för att skapa en transparent och tydlig bild.

Identitetsbyte som inte har naturliga orsaker, såsom förändring av civilstånd, kan också markeras för att varna om att det kan röra sig om en person som är ljusskydd.