Som ansvariga för viktiga beslut för individers hälsa och välmående – finns det flera likheter mellan ledningsgruppen.

Den mest uppenbara är könsfördelningen

  1. Socialnämnden har 9 ledamöter varav endast 2 är män vilket ger 78% kvinnor och 22% män. Men arbetsutskottet som i praktiken är det som fattar beslut enligt medlem i nämnden består till 100% av kvinnor.
  2. Folkhälsomyndigheten har 10 medlemmar varav endast 2 är män vilket ger 80% kvinnor och 20% män

Fokus på annat är uppdraget

Möten och myndighetsutövning bör fokusera på sakfrågor, inte på partipolitik. Vid socialnämndsmötet i Tibro tog Socialdemokraternas ordförande AnnaCamilla Andersson upp vilken parti en pappa röstar på. Kommunalrådet Jan Hanna (S) påpekades att det är olämpligt att driva partipolitik och försöka fiska röster inom nämnden.

Brist på kompetens

Inom Folkhälsomyndigheten saknas helt medicinsk kompetens i ledningen. Detta är allvarligt då myndighetens uppdrag bland annat är att skydda befolkningen från pandemier. I

Tibro socialtjänst saknar nödvändig juridisk kompetens, trots att de beslut som fattas har formell juridisk karaktär. Towe Ljunggren (SD), nämndeman vid Tingsrätten, vittnar om att ledamöterna i nämnden inte prioriterar barnens bästa utan istället fokuserar på sina egna uppdrag och politiska karriärer. Hon berättar vidare att medlemmarna i nämnden inte får någon information om enskilda ärenden, utan att det är AnnaCamilla Andersson (S) och Maria Maric (KD) som toppstyr nämnden via arbetsutskottet.

Som nämndeman har Towe sannolikt genomgått den obligatoriska tre timmar långa utbildningen om domaretiska principer, men den inkluderar ingen juridisk utbildning.

Beslut fattas ofta utifrån personliga åsikter, tankar och övertygelser, ibland påverkat av andras felaktiga information och egna agendor, snarare än att baseras på fakta, dokumentation och vetenskaplig evidens.

Undvikande av möte, diskussion och debatt

En pappa föreslog ett möte eller att hans dotter, som bedömts åldersadekvat av flera BUP-enheter, skulle få träffa nämnden. Förslaget avslogs. Istället infördes en umgängesbegränsning mot dotterns vilja i ett beslut som inte kunde överklagas.

Den avgående statsepidemologen Magnus Gisslén berättar att Generaldirektören har delegerat kontakten med honom för att slippa hantera den själv, och att hon vägrar delta i debatt.

Allvarlig kritik

Både Folkhälsomyndighetens Olivia Wigzell och Socialnämndens ordförande AnnaCamilla Andersson (S) ifrågasätts kraftigt av en före detta statsepidemiolog och en förälder, som anser att de utövar myndighetsrollen olämpligt, saknar nödvändig kompetens och slösar med skattemedel.

AnnaCamilla (S) som både arbetar som aktiv inom att förebygga Våld i Nära Relation i flera styrelser med vice ordförande i nämnden Maria Maric (KD) dömer en förälder för just det brottet – helt utan att förälder ens känner till informationen ännu mindre har fått bemöta den – och sedan verkar hon dessutom som pastor inom kriminalvården för att ge själavård och andlig vägledning till män som dömts för just det brottet vid Johannesbergs anstalten i Mariestad.

AnnaCamilla arbetade som fängelsepastor under ett annat namn. Efter att ärendet anmälts till Equmeniakyrkans ansvarsnämnd försvann ”Camilla Andersson” från svenska kyrkans hemsida för det den andliga nämnden i Mariestad. AnnaCamilla är enligt egen uppgift i tidningen inte längre aktiv i kyrkan pga sitt kommunpolitiska uppdrag för att ändra ”vindarna som blåser på fel håll i Sverige” men enligt uppgift från kyrkan predikar hon fortsatt regelbundet. Det är svårt att förstå hur en pastor som dessutom uppger osanna uppgifter för att vilseleda en domstol kan få arbeta som ytterst ansvarig för barns rättigheter i en Socialtjänst. (Ref. tvångsomhändertagande utan att ens prata med pappan, uppge att pappan saknar umgängesrätt (falskt) och att han fått umgängesrätt nekad av domstol (falskt) att han skulle varit våldsam mot sin dotter som vill bo hos honom (falskt och saknar bevis).

Det är vanligt i U-länder med falska pastorer och profeter men de finns som ministeriet nedan överallt. Även i Tibro uppenbarligen.

Beslut och makt

Beslut fattas på osäkra grunder och makten är inte kopplad till kunskap, lyhördhet eller vad som är bäst för de som befinner sig i riskgruppen och behöver myndighetens skydd, vilket är myndighetens främsta uppdrag.